Sunday 28 February 2016

Προσχολικες Ταξεις Δημοτικων Σχολειων: Η δομη, διδασκαλια και ο τροπος λειτουργιας τους.

Πολλες συναδελφοι τον τελευταιο καιρο, επικοινωνησαν μαζι μου με τη βασικη απορια:

Τί συμβαινει μεσα σε μια Reception Class ενος Δημοτικου Σχολειου?

Αυτο το αρθρο ειναι αφιερωμενο σε ολους εσας που θα θελατε να αποκτησετε μια γενικη ιδεα.





Περιεχομενα:

1 .Δομη της ταξης και γωνιες.
  • Εσωτερικος χωρος
  • Εξωτερικος χωρος
2. Προσωπικο
3. Ημερησια ρουτινα
  • Nursery Class
  • Reception Class
4. Ομαδικη διδασκαλια
  • Nursery Class
  • Reception Class
5. Aκαδημαϊκες απαιτησεις.
6. Γλωσσικες απαιτησεις.
7. Εποπτεια και ελεγχος.
8. Το χασμα Ιδιωτικου-Δημοσιου τομεα και το αντικτυπο προς τους μεταναστες Εκπαιδευτικους.

***************************************************

1 .Δομη της ταξης και γωνιες.
  • Εσωτερικος χωρος
Τοσο η Nursery Class οσο και η Reception Class ενος Δημοτικου Σχολειου, εχουν την ιδια περιπου εσωτερικη δομη. Οι γωνιες τους ειναι δομημενες οπως οι γωνιες των Day Nurseries, οπως περιεγραψα σε αλλες ενοτητες, και μαλιστα αλλαζουν και διαμορφωνονται σε καθημερινη/ εβδομαδιαια βαση. Η διαφορα που εχω παρατηρησει στη διαρρυθμιση των γωνιων, ειναι οτι ενω σε ενα ιδιωτικο Day Nursery υπαρχει ενας συγκεκριμενος αριθμος παιχνιδιων και δραστηριοτητων που εναλασσεται και τοποθετειται στα τραπεζια και το χαλι καθε μερα, στις προσχολικες ταξεις ενος Δημοτικου Σχολειου υπαρχουν πολυ περισσοτερες κατασκευες, γραφη, κολαζ, και ενας μεγαλος αριθμος εντυπωμενου υλικου για τους τοιχους αλλα και για τις δραστηριοτητες. 

Οι περισσοτερες Προσχολικες Ταξεις που εχω δει σε Δημοτικα Σχολεια εχουν κολλημενα τα ιδια πραγματα στους τοιχους τους απο την αρχη της χρονιας, ολα συνηθως εκτυπωμενα και πλαστικοποιημενα απο τη σελιδα Twinkle: Ημερες της εβδομαδας, μηνες, αριθμοι, σχηματα, επιθετα, ουσιαστικα, προσθεσεις, αφαιρεσεις κλπ. Τα παιδια συνηθως δεν ασχολουνται με τη δημιουργια των ''σκηνικων'' αυτων, καθοτι αναμενεται οτι ο μαθητης θα πρεπει να εχει ερεθισματα στον τοιχο στα οποια να μπορει να ανατρεξει για τη δουλεια του. 

Η δουλεια των μαθητων τοποθετειται στα διαθεσιμα displays της ταξης τα οποια προοριζονται γιαυτο το σκοπο.

  • Εξωτερικος χωρος
Ο εξωτερικος χωρος μιας Προσχολικης Ταξης Δημοτικου Σχολειου, ειτε ειναι Nursery ειτε Reception Class, περιλαμβανει τις ιδιες δραστηριοτητες και την ιδια δομη οπως ενα Day Nursery. Ωστοσο καθοτι τα περισσοτερα σχολεια εχουν αμεση προσβαση σε εξωτερικο χωρο στις Προσχολικες Ταξεις τους, πολλες φορες η πορτα διατηρειται ανοιχτη και τα παιδια εχουν τη δυνατοτητα να κυκλοφορουν μεσα και εξω απο την ταξη ελευθερα. Αντιθετως πολλα Day Nurseries μοιραζονται τον κηπο τους με ολα τα ηλικιακα τους τμηματα και ετσι αναγκαζονται να παραχωρουν τον κηπο τους σε διαφορετικες ωρες για καθε τμημα.

Καποια σχολεια εχουν το λεγομενο outdoor planning στις προσχολικες τους ταξεις, με βαση το οποιο σχεδιαζουν τις εξωτερικες τους δραστηριοτητες, ενω αλλα σχολεια οχι. 

***************************************************

2. Προσωπικο

To προσωπικο στις προσχολικες ταξεις εχει ως εξης:

Στην Nursery Class αλλα και στη Reception Class, συνυθως υπαρχει ενας/μια Nursery Teacher συν μια Nursery Nurse level 3 αλλα και μια ανειδικευτη Teaching Assistant. Αναλογως του αριθμου των παιδιων, ενδεχεται να υπαρχουν περισσοτερες Nursery Nurses.

Συνηθως η Nursery Teacher εχει την ευθυνη του planning, το οποιο γινεται με βαση το ελευθερο παιχνιδι, οπως εχει αναφερθει σε αλλες ενοτητες.

Σε αντιθεση με τα Day Nurseries, πολλες φορες η Nursery Teacher εχει εξ'ολοκληρου την ευθυνη ολης της ταξης ως Key Children, με τη βοηθεια της βοηθου για τη διατηρηση των Learning Journals.

Σε περιπτωση υπαρξης παιδιων με σοβαρες ειδικες αναγκες, υπαρχει συνηθως και καποιος Learning Support Assistant υπευθυνος για τη φροντιδα και την παρακολουθηση του παιδιου αυτου.

***************************************************

3. Ημερησια ρουτινα
  • Nursery Class
Η ημερησια ρουτινα σε ενα Nursery Class Δημοτικου Σχολειου, οσον αφορα το προγραμμα δραστηριοτητων, δε διαφερει ιδιαιτερα απο  αυτη ενος Day Nursery. 
Το προγραμμα βασιζεται στο ελευθερο παιχνιδι ενω υπαρχουν ελαχιστες ομαδικες δραστηριοτητες οπως Phonics, circle time και story time, τα οποια διαρκουν το πολυ 15' το καθενα.
Καποιες Nursery Classes εχουν ελευθερη προσβαση σε εξωτερικο χωρο ολη τη μερα, και τα παιδια μπορουν να περιφερονται ελευθερα μεσα και εξω απο την ταξη. Καποια αλλα σχολεια εχουν συγκεκριμενες ωρες indoor/ outdoor play.
Η βασικες διαφορες μιας Nursery Class Δημοτικου Σχολειου απο ενα preschool τμημα σε ενα Day Nursery ειναι:
Πολλα τμηματα Nursery Class ειναι part time, και ετσι μεσα στη μερα υπαρχουν δυο τμηματα: 
 Ενα πρωινο (9-12) και ενα απογευματινο (12.30-13.30). Καποια σχολεια εχουν μεικτα τμηματα με καποια παιδια να ειναι πρωινα, καποια απογευματινα και καποια full time. Αντιθετως στους Παιδικους Σταθμους η φοιτηση ειναι συνηθως συνεχης.

Στις Nursery Class δεν υπαρχει μεσημεριανος υπνος οπως υπαρχει στα Day Nurseries. Τα παιδια αναμενεται να ειναι ηδη potty trained ερχομενα στο σχολειο καθοτι δεν υπαρχουν εγκαταστασεις για αλλαγη πανας. Επιπλεον τις περισσοτερες φορες σε μια Nursery Class το μεσημεριανο γευμα γινεται σε ειδικο χωρο, μαζι με τα μεγαλυτερα παιδια του σχολειου απο συγκεκριμενο προσωπικο, και δεν ειναι ευθυνη του Δασκαλου.

Πιο συγκεκριμενα:

✿9.00 Τα παιδια φτανουν στο σχολειο.
9.00-9.15 Circle time.
✿ 9.15- 10.45 Ελευθερο παιχνιδι. Focus activities σε διαφορα τραπεζια.
✿10.45-11.00 Phonics.
✿11.00-11.30 Ελευθερο παιχνιδι.
✿11.30-12.00 Story time. Πλυσιμο χεριων, προετοιμασια για το μεσημεριανο.
✿12.00 Γευμα στο χωλ του σχολειου.
1.00-1.15 Τα παιδια γυριζουν απο το γευμα. Απογευματινο παρουσιολογιο (Register).
✿1.15-3.00 Ελευθερο παιχνιδι μεσα και εξω απο την ταξη. Focus activities σε τραπεζια.
✿3.00- 3.15 Story time.
✿3.15-3.30 Αποχωρηση παιδιων.


  • Reception Class
Οπως και στη Nursery Class, ετσι και στα περισσοτερα κρατικα σχολεια, το ελευθερο παιχνιδι επικρατει στη Reception Class μεσα στη μερα, με τον ιδιο τροπο που ανεφερα παραπανω.
Ωστοσο, μεσα στη μερα υπαρχουν πολλες ομαδικες δραστηριοτητες, των οποιων η διαρκεια διαφερει αναλογως του σχολειου.
Ενα χαρακτηριστικο παραδειγμα ημερησιας ρουτινας:

✿9.00 Τα παιδια φτανουν στο σχολειο. Πρωινο παρουσιολογιο.
✿9.15- 10.00 Phonics
✿10.00-11.30 Eλευθερο παιχνιδι μεσα και εξω απο την ταξη. Focus activities σε τραπεζακια.
✿11.30-12.00 Ομαδικη διδασκαλια: Μaths.
✿12.00-1.00 Lunch Time και παιχνιδι στον εξωτερικο χωρο.
✿1.00-1.45 Τα παιδια επιστρεφουν. Απογευματινο παρουσιολογιο. Ομαδικη διδασκαλια: Literacy.
✿1.45-2.30 Ελευθερο παιχνιδι μεσα και εξω απο την ταξη. Focus activities σε τραπεζακια. Guided reading σε μικρες ομαδες.
✿2.30-3.00 Τακτοποιηση και story time.
✿3.15 Προετοιμασια των παιδιων και αποχωρηση.


Εδω αξιζει να σημειωθει οτι η ομαδικη διδασκαλια διαφερει σημαντικα απο ταξη σε ταξη Reception. Εχω βρεθει σε Reception Classes οπου η ομαδικη διδασκαλια ηταν μολις 10' ενω αλλες ταξεις αφιερωνουν ολο τους το πρωινο στην ομαδικη διδασκαλια, ενω εχουν ελευθερο παιχνιδι μονο το απογευμα.

***************************************************

4. Ομαδικη διδασκαλια
  • Nursery Class
Στη Nursery Class η ομαδικη διδασκαλια ειναι περιορισμενη και εμφαση δινεται στο ελευθερο παιχνιδι. Οι ομαδικες δραστηριοτητες που συνηθως λαμβανουν χωρο καθημερινα δε διαρκουν πανω απο 10'-15' και ειναι:
✿Circle time, 1-2 φορες τη μερα.
✿Story time, 1-2 φορες τη μερα.
✿Phonics, συνηθως η μεθοδος Letters and Sounds, Phase 1. 
http://www.letters-and-sounds.com/
✿Kαποιες φορες Literacy and Maths, μια φορα τη μερα, αλλα κατι τετοιο εχω δει σε ελαχιστα σχολεια.

  • Reception Class
Στη Reception Class οι ομαδικες δραστηριοτητες διαφερουν απο σχολειο σε σχολειο. Ωστοσο αυτες που εχω δει σε σταθερη βαση ειναι οι εξης:
✿Phonics (30'- 45')
✿Literacy (15'- 30')
✿Maths (15' -30')
✿Story time (15')
✿Guided reading: Αναγνωση απο τα παιδια. Γινεται συνηθως σε μικρα τμηματα ή 1-1 με καθε παιδι μια φορα τη βδομαδα.
✿Handwriting: Εξασκηση καλλιγραφιας, συνηθως προς το τελος της ημερας για 10' σε ειδικα τετραδια, η κατα τη διαρκεια του free play σε μικρες ομαδες.
✿Ομαδικες δραστηριοτητες μουσικης ή φυσικης αγωγης, συνηθως για 15' μια φορα τη βδομαδα.

Σε αυτο το σημειο ειναι πολυ σημαντικο να σημειωσω οπως και πριν οτι ενδεχεται να βρειτε διαφοροποιησεις απο σχολειο σε σχολειο τοσο στη διαρκεια των ομαδικων δραστηριοτητων οσο και στον τροπο διδασκαλιας τους. 

***************************************************

5. Ακαδημαϊκες απαιτησεις

Για να διδαξει ενας Εκπαιδευτικος σε μια προσχολικη ταξη Δημοτικου σχολειου πρεπει να εχει αναγνωρισμενο Q.T.S. και κατα προτιμηση να εχει ολοκληρωσει την καταρτιση του στην Αγγλια.
Λογω ελλειψης Δασκαλων στην Αγγλια πολλα σχολεια εχουν βαλει ''νερο στο κρασι τους'' και πλεον δεχονται και Δασκαλους οι οποιοι καταρτιθηκαν εκτος Αγγλιας.

✿Βασικο προαπαιτουμενο για μια τετοια θεση ειναι η αριστη γνωση του EYFS. Τα Δημοτικα Σχολεια δεχονται συχνα monitoring  visits απο το Δημο, ενω τα αποτελεσματα και οι επιδοσεις των παιδιων καταγραφονται απο το Δημο και τον OFSTED και παιζουν ρολο στη βαθμολογηση τους σχολειου. Επομενως ειναι σημαντικο ενας Δασκαλος να γνωριζει πολυ καλα πώς να εξελιξει και να εφαρμοσει το EYFS στην ταξη.

***************************************************


6. Γλωσσικες απαιτησεις

Οι απαιτησεις στα σχολεια και η πιεση που δεχονται καθε χρονο για να ανεβασουν το επιπεδο των μαθητων στη γραφη και την αναγνωση εχει αντικτυπο και στις απαιτησεις του εκαστοτε σχολειου απο ενα Δασκαλο.
Καθοτι η διδασκαλια Phonics ειναι σημαντικη μεσα στη μερα, και καθοτι η Αγγλικη γλωσσα και προφορα ειναι πολυ πιο περιπλοκες απο οσο εχουμε μαθει στην Ελλαδα, συνηθως εκπαιδευτικοι με προφορα που ''ξενιζει'' δεν προτιμωνται απο τα σχολεια. 
Εχω αναφερει και σε αλλες ενοτητες οτι εαν καποιος δε γνωριζει τη διαφορα αναμεσα στο s και το sh, τη διαφορα του  ''oo'' στη λεξη moon απο αυτη στη λεξη cook, και την σωστη προφορα του ''er'' αντι για ''ερ'' τοτε οι πιθανοτητες να τον προτιμησουν ειναι λιγες.
Στην ταξη Reception δινεται ιδιαιτερη εμφαση στο spelling, στα φωνηματα και στη σωστη προφορα καθοτι αναμενεται απο το μαθητη να γνωριζει αναγνωση πριν την Πρωτη Δημοτικου.


***************************************************

7. Εποπτεια και ελεγχος

Καθε κρατικο σχολειο δεχεται Inspections απο διαφορους φορεις.
Αυτοι ειναι:
✿ΟFSTED: Περιπου μια φορα στα τρια χρονια, εκτος αν το σχολειο δε λαβει καλη βαθμολογια οπου σε αυτη την περιπτωση η εποπτεια γινεται καθε χρονο.
✿Monitoring visits απο το Δημο. Γινονται περιπου 3 φορες το χρονο και ελεγχουν τα βιβλια των παιδιων και την ποιοτητα διδασκαλιας.
✿Moderation visits απο αλλα σχολεια του Δημου. Γινονται 1-2 φορες το χρονο για να ελεγξουν τα assessments των μαθητων του σχολειου και να ανταλλαξουν αποψεις για τα δημογραφικα της περιοχης.
✿Eσωτερικη εποπτεια: Πραγματοποιειται απο το διευθυντικο προσωπικο του σχολειου σε μονιμη βαση για να ελεγξουν την ποιοτητα διδασκαλιας των Εκπαιδευτικων. 

***************************************************

8. Το χασμα Ιδιωτικου-Δημοσιου τομεα και το αντικτυπο προς τους μεταναστες Εκπαιδευτικους.

Ενα μεγαλο προβλημα που επηρεαζει την επαγγελματικη αποκατασταση αλλα και την επαγγελματικη μετακινηση και ευελιξια των μεταναστων Εκπαιδευτικων ειναι το χασμα μεταξυ Ιδιωτικου και Δημοσιου τομεα στην Προσχολικη Εκπαιδευση της Αγγλιας.


Για καποιο λογο, φαινεται οι δυο αυτοι τομεις να λειτουργουν ανεξαρτητα ο ενας απο τον αλλο, πολλες φορες χωρις καμια γνωση του ενος για τη δραση του αλλου.
Αυτο εχει ως αποτελεσμα, οι Εκπαιδευτικοι που εχουν απασχοληθει στον Ιδιωτικο τομεα να συναντουν δυσκολια να αναγνωρισουν την εμπειρια τους στο Δημοσιο τομεα, και το αντιστροφο.

Με βαση την εμπειρια μου, η καθημερινη ρουτινα των Day Nurseries διαφερει ελαχιστα απο αυτη ενος Δημοτικου Σχολειου, με βασικες διαφορες τις εξης:
✿Τα παιδια φτανουν στο σχολειο potty trained και χωρις αναγκη αλλαγης πανας.
✿Οι γονεις στον κρατικο τομεα δεν λαμβανουν ιδιαιτερα ευνοϊκη μεταχειρηση, και η αντιμετωπιση τους ειναι πιο ειλικρινης.
✿Τα παιδια σε ενα Day Nursery εχουν ωρα υπνου, πολυ περισσοτερα γευματα ενω μενουν στον Παιδικο Σταθμο για περισσοτερες ωρες.
✿Τα παιδια σε μια Reception Class συμμετεχουν σε πολυ περισσοτερες ομαδικες δραστηριοτητες απο οτι τα παιδια σε ενα Day Nursery. Παρολα αυτα υπαρχουν πολλα Day Nurseries Που στηριζουν την ομαδικη διδασκαλια.

Ωστοσο, κατα τη γνωμη μου ο τροπος που δουλευεται το EYFS στα Day Nurseries ειναι πολυ πιο προσεκτικος και λεπτομερης απο οτι στα Κρατικα Σχολεια. Αυτο σημαινει οτι εαν εχετε προϋπηρεσια στον Ιδιωτικο τομεα, τοτε θα μπορεσετε να δουλεψετε το EYFS σε μια Reception Class με ιδιαιτερη ανεση.

Παρολα αυτα, με εκπληξη συναντησα μια περιεργη αντιμετωπιση απο τα κρατικα σχολεια ως προς τα Day Nurseries. Πολλοι διευθυντες σχολειων πιστευουν οτι τα Day Nurseries ειναι ανοργανωτα, μη επαγγελματικα, παρατημενα στη μοιρα τους και χωρις εκπαιδευτικο υποβαθρο. 
Οσες εχετε ηδη εργαστει στα ιδιωτικα Day Nurseries και εχετε υποστει την εξαντλητικη προετοιμασια των Learning Journals, τα Observations, το setting up, τα activity evaluations και τα assessments, σιγουρα γνωριζετε οτι αυτο ειναι περα για περα ψεμματα.

Εαν σκοπευετε να μετακινηθειτε απο τα ιδιωτικα Day Nurseries προς τον κρατικο τομεα, ειναι σημαντικο να λαβετε υπ'οψιν σας οτι θα συναντησετε τις δυσκολιες και την ελλειψη γνωσης πανω στις ικανοτητες σας. Προσπαθηστε οσο το δυνατον περισσοτερο να αναφερετε αναλυτικα τις διδακτικες σας ικανοτητες στο βιογραφικο σας, και τονιστε οσο μπορειτε το γεγονος οτι δουλεψατε το EYFS.
Το να βρειτε μια θεση με τον τιτλο Teacher, ακομη και σε ενα Day Nursery, θα βοηθησει πολυ στον τροπο αντιμετωπισης σας απο μελλον.


Καλη επιτυχια!!!

Χριστινα Π.